Zobacz jakie obowiązki spoczywają na właścicielu oraz pracownikach
Biura Usług Płatniczych
Wykaz najważniejszych obowiązków nałożonych na Biura Usług Płatniczych przez Ustawę o usługach płatniczych, Ustawę o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz inne regulacje prawne:
- Rejestracji firmy w rejestrze Biur Usług Płatniczych prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego,
- Wykupienia polisy dla Biur Usług Płatniczych oraz przesłania oryginału takiej polisy w ciągu 7 dni od momentu jej zawarcia do Komisji Nadzoru Finansowego,
- Konieczności podpisania umowy o realizację przelewów masowych z bankiem,
- Składania okresowych sprawozdań do Komisji Nadzoru Finansowego i Narodowego Banku Polskiego,
- Wpłacania zaliczek z tytułu nadzoru KNF nad Biurami Usług Płatniczych,
- Posiadania biznes planu na pierwsze 12 m-cy działalności jako Biuro Usług Płatniczych,
- Posiadania Regulaminu Biura Usług Płatniczych,
- Posiadania procedury odzyskania środków w przypadku pomyłki w przelewach złożonych do realizacji,
- Oświadczenia o niekaralności dla właściciela BUP,
- Oświadczenia o zachowaniu tajemnicy służbowej przez pracownika,
- Posiadania procedury wypełniania karty transakcji podejrzanej / ponadprogrowej dla Generalnego Inspektora Informacji Finansowej,
- Posiadania formularza identyfikacji instytucji obowiązanej,
- Posiadania procedury wewnętrznej w zakresie AML,
- Posiadania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy przez właściciela i pracowników BUP,
- Konieczności archiwizowania informacji o wykonanych przelewach przez BUP,
- Konieczności wykonywania bieżących analiz przelewów pod kątem przeciwdziałania praniu pieniędzy,
- Konieczności archiwizowania wyników analiz oraz świadectw potwierdzających korzystanie z systemu analizy danych pod kątem AML,
- Konieczności przeprowadzenia badań lekarskich dla zatrudnionych pracowników,
- Konieczności przeprowadzenia szkoleń wstępnych i okresowych w zakresie BHP dla pracowników oraz szkoleń okresowych dla pracodawcy.